Het kan zijn dat je vooraf geïnformeerd wordt over specifieke gewenste omgangsvormen of gedragingen.
Misschien krijg je die van de coach, misschien van de cliënt zelf.
Respecteer deze wensen en probeer hier aan te voldoen, hoe moeilijk ook.
Beloof de cliënt dat je je uiterste best zult doen, maar dat je niet kunt garanderen dat het altijd lukt. Probeer waardevrij te luisteren naar deze verzoeken.
Voorbeeld
Cliënt vraagt of je je schoenen bij de voordeur uit wilt doen en slofjes wilt aantrekken,
of
cliënt vraagt of je wilt fluisteren in bepaalde ruimtes.
Bedenk dat een cliënt waarschijnlijk zeer gespannen is voor dit bezoek.
Probeer het ijs te breken door te benoemen dat het voor jou net zo spannend is een woning te betreden waarin je niet weet wat je aan zult treffen.
Neem uiteraard beleefdheidsregels in acht, maar spreek vanaf het eerste moment in uitroeptekens. Jij bent immers de specialist en jij komt een groot probleem oplossen.
Neem de leiding en zorg dat je zelfzeker overkomt met de voorstellen die je gaat doen:
- Wil je me nu de zolder laten zien?
- Zullen we meteen samen de afwas gaan doen?
- Zijn er processen in je huishouding die je wel heel goed bijhoudt?
- Zijn er nog dingen die ik zou moeten weten?
In het begin kan het helpend zijn een bezwaar helemaal uit te pluizen.
Dit is een enorm tijdrovend karwei en vergt heel veel geduld en creativiteit van je eigen brein.
Besef dat de oplossing van een probleem misschien al jaren in het brein rondzingt, maar ergens stagneert dat denkproces en moet het steeds weer opnieuw uitgedacht worden.
Hardop brainstormend, en samen, kom je wellicht wel tot een oplossing.
Maak van een verhaal vol onmogelijkheden een logisch geheel van mogelijkheden.
Voorbeeld Wat is er nodig om de stapel tegels uit de woonkamer te krijgen
'Waarom staat er een pilaar van opgestapelde rubberen tegels in de woonkamer?'
-Ja, die zijn eigenlijk voor het balkon.
'Dat begrijp ik, maar waarom liggen ze niet op het balkon?'
-Het balkon staat vol.
'Wat moet er met de spullen op het balkon gebeuren?
-Al die stoelen moeten eigenlijk weg, de bloempotten moeten eigenlijk naar beneden naar de tuin, en van de fietsen moet ik
eigenlijk nog de goede onderdelen afhalen, maar ik kan niet bij mijn gereedschap, omdat de schuurdeur gebarricadeerd is.
Maar al zou het balkon dan leeg
zijn, dan wil ik eigenlijk eerst de muren en het plafond witten, anders knoei ik misschien met de verf op de tegels.
'Wat is er voor nodig om het balkon leeg te
maken?'
-Ruimte in de tuin, maar daar kun je nu niet bij.
'Waarom precies niet?'
-Omdat die vol is.
'Kunnen er sowieso spullen uit je tuin om ruimte te creëren?
-Jawel, er ligt heel veel rot hout. Dat zou eigenlijk weg moeten.
De oplossing in dit geval:
Je hebt door deze uitleg het denkproces van de hoarder helemaal kunnen volgen.
Je gaat nu van achter naar voor de stappen herhalen, en benadrukt dat je begint met het woordje eigenlijk weg te laten!!
Antwoord in resumé
'Dus als ik het goed begrijp zouden we kunnen beginnen met het hout weg te halen? Dat kunnen we samen gaan doen. (In uitroeptekens praten)
Als we al het rotte hout afgevoerd hebben is er plek om de schuurdeur vrij te maken. Dan kun je bij je gereedschap om de fietsen de demonteren.
Dan kunnen we ook de bloempotten van het balkon halen en in de tuin zetten. De stoelen mogen niet naar de kringloop want ik zie dat ze allemaal kapot zijn. Daar doe je niemand een
plezier mee. Die brengen we naar de stort en dan is je balkon leeg!!
Wat is er daadwerkelijk nodig als we zover gekomen zijn?
-Verf en een verfrolletje.
'Precies. En na het verven leggen we de tegels op het balkon en heb je weer ruimte in de woonkamer.'
Naar schatting leidt 4% van de Nederlandse bevolking aan hoarding (problematische verzameldrift).
Hulpverleners bieden vooralsnog met enige terughoudendheid behandeling aan.
De complexiteit van de stoornis gecombineerd met de lage lijdensdruk van de verzamelaar zelf vraagt creativiteit en vasthoudendheid van de hulpverlener.
Het grootste obstakel is: BEGINNEN.