Les 8 Huisregels

Het team van HIWMHT breidt zich uit en groeit.

Dit had ik nooit kunnen bedenken toen ik in 2014 met mijn onderneming begon. Het bleek een waar avontuur!

Er hebben collega's de revue gepasseerd en er komen nieuwe bij.

Mijn geliefde informele houding kan geen stand meer houden.

Hier ben ik helaas door schade en schande achter gekomen.

Ik zal bijvoorbeeld nooit meer personeel aannemen.

Ik wil graag gelijkwaardig optrekken met mensen en in een werkgever - werknemer verhouding is dit per definitie al niet meer gelijkwaardig.

Een ZZP'er is (de naam zegt het al) zelfstandig verantwoordelijk voor de manier waarop hij of zij zijn of haar onderneming gestalte geeft!

Een ieder krijgt de ruimte zijn of haar skills in te zetten, graag zelfs, maar alle acties en uitlatingen blijven op eigen titel.

 

Er waren tot nu geen geschreven regels. Ik was altijd overal zelf bij en kon 'bijsturen' als iets niet verliep zoals ik wenste.

Vanaf het moment dat ik afspraken moest gaan verdelen zijn er wat incidentjes geweest die ik vooraf niet had kunnen bedenken.

Ik hoop met wat dingen helder te benoemen duidelijkheid te scheppen en de communicatie zuiver te houden.


De afspraaktijd is de tijd dat we aanbellen.

Van navigeren, files, eten, drinken, roken, bijkletsen mag de cliënt geen weet hebben. 

Het is belangrijk dat we als team uitstralen: We zijn er klaar voor!

Wanneer iemand te laat is, wachten we toch liever tot we compleet zijn. 

We gaan zonder afleidende spullen naar binnen. (Mits aangekondigd)

Dus geen handtassen of rugzakjes. Draag je mobiel en je autosleutels bij je. Liefst niet in je jas op de kapstok.

Bedenk dat de cliënt meestal een vorm van spanning ervaart.

Vermijd small talk. Dit zijn prikkels die eerst verwerkt moeten worden en afleiden van waar we voor komen.

Pauzes op een uur zijn ingesteld ter bescherming van de cliënt.

In extreme gevallen voor ons zelf om letterlijk op adem te komen (UIT de situatie) 

Is het een van de eerste keren, laat dan vooraf je alert horen hoe het klinkt.

Benoem vooraf dat het de bedoeling is even te stoppen en stil te staan bij wat er mentaal gebeurt.

Eerst zekeren of alles oké is, dan pas kun je naar buiten.

(Ik moet even weg, ik ga dood van de honger, ik kom om van de dorst: Niet doen!)

Eenmaal buiten is juist op die plek (bij de bewoner voor de deur) discretie nog eens extra geboden. Blijf zo onopvallend mogelijk.

Wanneer buren je aanspreken, blijf zo neutraal mogelijk en geef inhoudelijk geen informatie. (AVG)

Er worden vaak spullen aangeboden.

Het standaard antwoord moet zijn: Nee, dank je wel!

We zijn er juist om ander gedrag aan te leren en bij het aannemen van spullen voed je het onwenselijke gedrag.

Wij hebben niets nodig.

(Er zullen uitzonderingen zijn, maar wees kritisch op jezelf.

Items waar in volle overtuiging afstand van gedaan wordt en de drempel over zijn, mag je je best toe-eigenen. In elk geval wil ik het weten!)

Foto's en filmpjes mogen alleen gemaakt worden met toestemming. (AVG)

In de praktijk is het voor het proces toch onvermijdbaar ook foto's zonder toestemming te nemen.

Alle beeldmateriaal moet zo snel mogelijk in Cliëndo geüpload, of via WhatsApp naar mij gestuurd worden. Daarna verwijder je ze van je eigen mobiel!! Wanneer je je hier niet aan houd, zullen zware sancties volgen.

Als casushouder en contractant van Wmo blijf ik te allen tijde verantwoordelijk en kan ik mij geen enkele klacht veroorloven.

Mobiel gebruik in het algemeen belang van de casus is uiteraard gewenst; privé gebruik zeer ongewenst én onrespectvol.

Aan het einde van de afspraak kijk je nog eens goed rond, of je de ruimtes beter hebt achtergelaten dan je ze aangetroffen hebt. 

Je kunt vooruit bedenken waar iemand (soms letterlijk) tegenaan kan lopen in de week tijd naar de volgende afspraak.

Aan het einde van de afspraak resumeren wat er is bereikt, het resultaat benadrukken en bejubelen.

Vooruitblikken op wat op de volgende afspraak behandeld kan worden. (Wat is daar voor nodig?) En beloftes noteren. 

Na de afspraak (op z'n minst dezelfde dag) rapporteren in Cliëndo.

Dit kan ook op de mobiele versie.

Bedenk goed of iemand anders die er niet bij was kan begrijpen wat jij schrijft. 

Onze werkblokken zijn nagenoeg standaard 3 uren.

Wanneer dit afwijkt, wil ik het weten (!)

We gaan op korte termijn over op tijdschrijven in Cliëndo, maar tot die tijd volstaat het mij even te informeren via WhatsApp.

Wat echt apart benoemd moet worden is eerder goede raad dan een regel:

Probeer WAARDEVRIJ het gesprek te voeren. In geval dat niet kan, vermijd dan het onderwerp.

We hebben in coronatijd kunnen doorwerken, omdat we ons neutraal of nagenoeg niet uitgelaten hebben. Het is nog lang niet voorbij; laten we proberen het zo te houden.

 

Besef goed wat privé is. Als het niet over de cliënt gaat, is het dus privé.

 

(Over jezelf, over andere cliënten, over collega's, over HIWMHT, belasting, verdeling diensten, verdiensten)

Wellicht ten overvloede:

Niets van het bovenstaande is voor niets. Alles is onderbouwd.

Als er behoefte is aan betere uitleg hoor ik het graag.

Blijf communiceren. Beter 6 x teveel gevraagd of overlegd, dan 1 x te weinig.

Laat weten waar behoefte aan is. Stel je pro-actief op. Ook jij bent eigenaar van je eigen onderneming. ALLES is ALTIJD bespreekbaar.